28 juli 2023

Hieronder kun je de nieuwe aflevering van de Civic-podcast luisteren over stelling 5 uit ons Manifest: Startbeleid neemt persoonlijke behoeftes, capaciteiten en ambities, die per individu verschillen, als uitgangspunt.

Nicole de Boer gaat in gesprek met Peshmerge Morad, die al vanaf de oprichting betrokken is bij Stichting Civic en de website verzorgt. Hij vertelt over zijn vlucht uit Syrië, hoe zijn start in Nederland was en hoe het nu met hem gaat. Ook vertelt hij wat hij heeft moeten overwinnen om te komen waar hij nu is en dat hij het andere nieuwkomers zou gunnen om als persoon behandeld te worden en niet als geval.

In het gesprek gebruiken we een aantal namen en termen die misschien niet voor iedereen meteen duidelijk zijn:
Het UAF is de organisatie die beurzen verstrekt aan vluchtelingenstudenten en hen ook ondersteunt.
VU, UvA, HvA en InHolland zijn opleidingen in Amsterdam.
B1 en B2 zijn aanduidingen van het niveau dat iemand in een vreemde taal heeft.
B1 betekent dat je je goed kunt redden in standaardsituaties, B2 is hoger, dan kun je ook praten over abstracte onderwerpen en ingewikkelde teksten begrijpen.

Tamar is Tamar de Waal, oprichter en voorzitter van Stichting Civic.
Hier vindt u het team van Stichting Civic.