12 oktober 2020

“In Koerdistan was ik beroemd architect. Met mijn team heb ik meegewerkt aan grote gebouwen die de skyline van Erbil tekenden. Door de politieke situatie waren wij niet langer veilig, we moesten ons land verlaten. Eenmaal in Nederland aangekomen wilde ik zo snel mogelijk starten met de inburgering om een toekomst op te bouwen voor mijn vrouw en éénjarige zoontje. We werden geplaatst in Roden, een dorpje nabij Groningen. VluchtelingenWerk was onze aangewezen begeleider. Een behulpzame organisatie, maar zij beschikten niet over de juiste informatie om ons te helpen. Ik wilde ook hier in Nederland als architect werken en moet dus terug de studiebanken in, hetzelfde gold voor mijn vrouw. Zij is psycholoog. Zonder kennis van wie wij zijn en onze achtergrond werden we door Vluchtelingenwerk verwezen naar Alfa, een ROC-taalschool in Groningen. Na maanden op de wachtlijst te hebben gestaan, konden we in juni 2016 van start. Twee jaar lang hebben we in de klas