26 augustus 2020

Vandaag lanceert Stichting Civic het project ‘Humans of Inburgering 2013-2021’.  Iedere week publiceren wij een portret om gezicht te geven aan inburgeraars die nog vallen onder het huidige inburgeringsbeleid.

Bekijk hier de portretten van Humans of Inburgering

Op 1 juli 2021 wordt het nieuwe inburgeringstelsel ingevoerd. En terecht, meerdere studies en wetsevaluaties hebben aangetoond dat het huidige inburgeringsbeleid niet werkt en tot veel problemen leidt. Maar de huidige 60.000 inburgeraars, samen met de nieuwkomers die nog zullen arriveren tot 2021, hebben niets aan dit nieuwe beleid. Zij vallen nog onder de oude afgeschreven regeling. Dit betekent dat zij kans lopen op fikse boetes, ondermaatse taallessen, hoge schulden en een hoop stress. De gevolgen zullen nog een jarenlange nasleep hebben.

Overgangsregeling

Stichting Civic meent dat de overheid zich niet voldoende inzet voor deze groep inburgeringsplichtigen. Al jarenlang vragen wij aandacht voor hun situatie. Zo stuurden wij de minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees (D66) een brief