26 augustus 2020

Vandaag lanceert Stichting Civic het project ‘Humans of Inburgering 2013-2021’.  Iedere week publiceren wij een portret om gezicht te geven aan inburgeraars die nog vallen onder het huidige inburgeringsbeleid.

Bekijk hier de portretten van Humans of Inburgering

Op 1 juli 2021 wordt het nieuwe inburgeringstelsel ingevoerd. En terecht, meerdere studies en wetsevaluaties hebben aangetoond dat het huidige inburgeringsbeleid niet werkt en tot veel problemen leidt. Maar de huidige 60.000 inburgeraars, samen met de nieuwkomers die nog zullen arriveren tot 2021, hebben niets aan dit nieuwe beleid. Zij vallen nog onder de oude afgeschreven regeling. Dit betekent dat zij kans lopen op fikse boetes, ondermaatse taallessen, hoge schulden en een hoop stress. De gevolgen zullen nog een jarenlange nasleep hebben.

Overgangsregeling

Stichting Civic meent dat de overheid zich niet voldoende inzet voor deze groep inburgeringsplichtigen. Al jarenlang vragen wij aandacht voor hun situatie. Zo stuurden wij de minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees (D66) een brief waarin wij opriepen tot een overgangsregeling voor de inburgeraars tot 2021, bijvoorbeeld door boetes op te schorten en schulden te minimaliseren tot symbolische bedragen. Helaas antwoordde de minister dat hij deze groep inburgeraars niet tegemoet komt. Dit terwijl hij meerdere keren volmondig heeft erkend dat het huidige beleid volstrekt ondermaats is.

Humans of Inburgering 2013-2021 laat zien wat deze beslissing betekent, aan de hand van een reeks persoonlijke verhalen opgetekend door journalist Iris Timmermans. De verhalen zijn uiteenlopend maar laten allen zien: het strikt handhaven van het huidige inburgeringsbeleid is onrechtvaardig, pakt averechts uit en richt schade aan. En daar heeft helemaal niemand iets aan.

Meedoen aan Humans of Inburgering

Wil je reageren op de portretten, wil je meedoen of iemand voordragen? Graag! Mail dan op info@stichtingcivic.nl

Over Stichting Civic

Stichting Civic zet zich in voor beter inburgeringsbeleid. Een beleid dat is gebaseerd op feiten, ervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Zo komen we tot beleid waarmee nieuwkomers een goede start krijgen in hun nieuwe thuisland.

Bestuurslid
Journalist en fotograaf Humans of Inburgering