15 april 2020

inburgeraars_civic

< a href=”https://unsplash.com/@bkotynski” > Bethany Legg

Onlangs heeft minister Koolmees aangegeven dat het nieuwe inburgeringsstelsel pas per 1 juli 2021 ingaat. Dit betekent dat nog meer inburgeraars te maken krijgen met het falende stelsel, dat voor velen leidt tot boetes, schulden, mogelijke achterstanden en onzekerheden. De nadelige effecten van het huidige falende inburgeringsbeleid kunnen nog voortduren tot minstens 2026. Voor al deze inburgeraars komt in principe geen overgangsregeling, antwoordde minister Koolmees in een brief hierover aan hem.

Om de sociale, maatschappelijke en juridische situatie van deze groep inburgeraars invoelbaar en inzichtelijk maken, zijn wij op zoek naar inburgeraars die aan ons hun verhaal willen doen. Middels het optekenen van korte portretten à la Humans of New York willen we laten zien hoe het stelsel hen belemmerd en welke gevolgen dit voor ze heeft. Denk o.a. aan taalniveau, frauderende taalscholen, gebrek aan oog voor trauma-verwerking, complexe bureaucratie, leningen die (bijna) volledig verbruikt zijn terwijl er nog onderwijs en toetsen moeten worden betaald, etc.

Voor deze interview-reeks zijn wij op zoek naar kandidaten die hieraan mee willen werken. Kent u inburgeraars die hier mogelijk in geïnteresseerd zijn? Breng ons met elkaar in contact, of stuur de oproep door naar geïnteresseerden en uw netwerk. Een herkenbare foto bij het portret gewenst, maar geen vereiste. Breng ons met elkaar in contact, of stuur de oproep door naar geïnteresseerden en uw netwerk.

De interviews verschijnen op onze website https://stichtingcivic.nl en een gekoppeld instagram-account. In verband met de corona-maatregelen worden de interviews voorlopig digitaal afgenomen, of afspraken gemaakt voor na de crisis.

Het project wordt uitgevoerd door Iris Timmermans, zij is professioneel communicatieadviseur en tekstschrijver. Ze kijkt ernaar uit om de persoonlijke verhalen om te zetten naar mooie portretten.